Menulis Untuk Mencetus Pengetahuan, Menulis Untuk Pencerahan Ilmu,Menulis Untuk Mencari Ilahi...

Saturday, August 20, 2011

Nak baca doa apa ni???

Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul’afwaa fa’fu’anni
“Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampunkan maka ampunilah aku!”
Daripada Aisyah R.A. dia berkata kepada Nabi S.A.W., “Jika aku berasakan berada di malam lailatulqadar, apa yang mesti aku doa?” Baginda menjawab yang bermaksud, “Ucapkan doa (tersebut).”
Riwayat al-Tirmizi (3513), Ibn Majah (3850).

Ulama membicarakan mengapa perlu doa ini yang dibaca??? Kenapa tidak,bila bertemunya kita dengan malam yang dijanjikan Allah ini sebagai lebih baik dari 1000 bulan, kita tidak diajar supaya berdoa agar diberi kesihatan tubuh badan, kekayaan yang melimpah ruah, anak-anak yang soleh, negara yang makmur??? Kenapa??? Tidak pula kita diminta agar berdoa agar Islam terus menang dan gah di puncak kejayaan... Tapi Nabi mengajar agar kita membaca doa di atas...

Pernahkah kita berfikir, betapa semua perkara tidak berguna dan ada juga diantaranya yang tak mungkin dicapai sekiranya jiwa kita tidak disucikan dengan pengampunan daripadanya... Berapa banyak kaum yang Allah binasakan setelah mereka ingkar kepadaNya...Qarun juga dibinasakn walau sekaya mana pun ia...Fir'aun juga dicelakakan walau sehebat mana pun dia.. Begitu juga berapa banyak kaum yang Allah binasakan setelah mereka mengingkari nikmatNya..

Apa mungkin kita mengimpikan kesihatan dan kekayaan, andai pinjaman itu kelak akan dipersoalkan di hadapan Tuhan kerana kegagalan kita dalam menguruskan kesihatan dan kekayaan itu selari dengan fitrah yang selayaknya.. Mana mungkin kita beroleh negara yang makmur andai tidak ditadbir oleh orang yang sentiasa takut dan mengharapkan rahmat Allah...sedang pendapatan zakat kian bertambah,sedang itu juga kemiskinan semakin memuncak..yang kaya semakin kaya,yang miskin semakin miskin..rasuah semakin berleluasa,maksiat usah ditanya..bini mu bini ku jua!!!

Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi..Apakah kamu mengimpikan anak-anak yang soleh? Benih yang buruk, mampukah dituai hasil yang baik?? Begitu juga andai kita mengimpikan agar Islam terus menang..kita bertanya-tanya sampai bila Islam harus ditindas..tapi apakah kita sedar yang kita sangat jauh dengan Islam..terlalu jauh..berdoalah apa saja,andai tiada keampunan daripadanya,apa mungkin dikabulkanNya???

Kerana itulah kita diajar agar berdoa sedemikian rupa bila bertemu malam al-Qadar..betapa Islam gemilang satu ketika dulu kerana doa mereka tidak terhijab..mereka sering memohon keampunan Allah..lalu di manakah kita??? Renung-renungkanlah...

No comments:

Post a Comment