Menulis Untuk Mencetus Pengetahuan, Menulis Untuk Pencerahan Ilmu,Menulis Untuk Mencari Ilahi...

Monday, August 23, 2010

asma...

Abang..nanti belikan lauk kegemaran asma yer..Perlahan suara isteri kesayanganku itu dihujung talian. Gelagat manjanya sering membuatkan aku senang dan gembira. Mendengar suaranya saja sudah menyegarkan seluruh saraf neuronku.

Petang itu,aku pulang ke rumah dengan lauk kegemaran asma. Sup ayam memang kegemarannya sejak dulu lagi...Abang da balik.Nanti asma ambilkan air yer,tentu abang letih...Seusai membasahi tekakku yang memang sedari tadi ku rasa pahitnya, asma ku pinta duduk di sebelahku. Perutnya yang sudah membulat itu ku pegang. Sudah 8 bulan kan anak di dalam perut syg ni??sengaja tanyaku mengusik. Asma tersenyum..puas..puas..bangga kerana bakal menjadi ibu untuk anakku..

Abang belikan tak lauk yang asma pesan tadi?tanyanya manja...Ye syg, abg dah belikan. Ada di atas meja tu. Nanti asma sediakan, kita makan sama-sama ye. Abang nak mandi dulu.

Seusai solat maghrib, aku mengaji bersama-sama isteriku, asma. Segala ilmu yang pernah ku pelajari di bumi barakah Darul Quran, semuanya aku ajarkan pada isteriku...Abang, nanti asma nak anak-anak kita semuanya jadi penghafaz al-Quran,macam ayahnya..Aku hanya tersenyum. Tangan kananku letak di atas kepala isteriku. Ku usap perlahan. Seketika itu juga aku mencium dahinya. Air mataku bergelinangan, yang sedari tadi bertakung rapi di kelopak mataku. Tangan asma ku genggam erat...Abang cintakan asma,terima kasih asma...

-------------------------------------------------------------------------------

Asma kecewa dengan tindakan abang. Abang membelakangi asma. Kenapa abang tergamak menipu? Mana janji-janji abang???...Aku hanya diam. Kelu tanpa bicara. Memang salahku, tapi bukan niatku. Tidak sedikitpun untuk menghancurkan hatinya...

Seminggu aku menyepi...mencari ketenangan...ketenangan di hadapan Ilahi. Menginsafi segala kekurangan diri. Masjid merah ini menjadi saksi air mata keinsafanku. Aku hanyut dalam lautan yang aku cipta sendiri. Lemas di daratan, tanpa air...Aku lupa bahawa wanita yang sering di sisiku,menemaniku,melayani rintihanku, adalah insan yang amat-amat aku harapkan.

'Asma boleh terima abang.Tapi bukan kerana abang.Asma terima abang kerana Allah.Asma akui,hati asma benar-benar hancur dengan sikap abang.Abang membelakangi asma.Tapi asma redha.Abang mesti janji dengan asma,abang akan jaga asma.Sebagai amanah Allah.Kerana Allah...Jumpa mak abah esok,bincang segera.Asma nak abang datang meminang dan kita bernikah.Secepat mungkin.

Aku akur dengan permintaan asma. Angin petang sekali sekali menyapa wajahku.Tenang...Biarlah apapun yang berlaku, kali ini aku nekad. Nekad untuk menyuruh mak dan ayah masuk meminang bagi pihakku.Aku sedar,tidak seharusnya lagi aku terus membiarkan hatiku ini dibelenggu hitamnya dosa.Segala kesilapan harus aku perbetulkan.Memang salah aku,terlalu leka dan mudah untuk hanyut dengn mainan syaitan.Perasaan bersalah terus-terusan menyerang perasaanku.Aku adalah penghafaz al-Quran.Tidak seharusnya aku mengotorkan hati ini dengan cinta yang penuh dengan kepalsuan...

Abang...abang...aku tersentak...ah,aku mengelamun rupanya...Abang menangis?kenapa bang?Abang ada masalah ye.ceritalah pada asma.Mungkin asma boleh mendengar..asma kan memang pendengar setia abang sejak dulu,katanya sambil tersenyum dan terus menenung mataku yang masih lagi basah.

Abang,nanti kalau anak kita lelaki,abang namakan dia Zainal Abidin tau.Kalau anak kita perempuan,abang namakan la dia Ummu Sarah...aku tersenyum.Seketika tersentuh hatiku melihat gelagat asma yang sudahpun berkira-kira tentang anak yang bakal dilahirkannya...asma terus terlelap di ribaku.Menatap wajahnya saja sudah cukup untuk menenangkan hatiku...

.................................................................................

Abang...sakitnya!!! Isteriku mengaduh kesakitan.ah,aku bingung...anak pertamaku..gelabah aku dibuatnya...aku bergegas menelefon ambulans..Seketika kemudian,ambulans sampai..Tangan asma ku genggam erat.Ku cuba menenangkannya.Sepanjang perjalanan hinggalah tiba di wad bersalin,lidahku hanya menyuruh asma berzikir...tidak dapat ku bayangkan betapa sakitnya sekarang isteriku ini yang sedang bertarung nyawa demi anak yang dikandungkannya.

Hatiku berdebar kencang.Sayu hatiku melihat keperitan asma.Seorang yang hanya dia benar-benar memahami selok belok perangaiku.Hanya dia yang mengerti telahan hatiku,bicara nuraniku..Saat suka dan duka..dan kini dia sedang bertarung...demi anak yang dikandungkannya...9 bulan 11 hari...Ya Allah,selamatkanlah isteri dan anakku.

3 jam aku menunggu di luar.Peluhku tidak pernah berhenti mengalir.Hatiku cemas.Sudah terlalu lama isteriku di dalam sana.Apakah khabarnya...aku sememangnya tahu yang kelahiran anak sulongku ini memang susah.Sewaktu pemeriksaan kali terakhir,aku dikhabarkan bahawa mungkin anakku akan dilahirkan secara songsang...

---------------------------------------------------------------------------------

Pintu bilik wad persalinan dibuka.Ake melihat kelibat Doktor Maisarah.Aku terus meluru ke arahnya.Tidak sabar untukku berjumpa isteri dan anakku...apa khabarmu syg di dalam sana...sungguh 3 jam yang ku tunggu bagaikan 300 tahun ku menanti.Muka Doktor Maisarah ku tenung tajam.Sungguh-sungguh aku bertanya tentang isteri dan anakku.Ada sedikit jalur resah diraut wajah Doktor lingkungan 30-an ini.Apakah maknanya ini,Ya Tuhan.....En.Hafiz Fathi,kami minta maaf.Kami dah mencuba sedaya upaya kami.Kami hanya berjaya menyelamatkan anak encik...tapi.....

Belum pun sempat Doktor Maisarah menghabiskan kata-katanya,aku sudah pun terduduk...Lemah longlai..Tiada daya...Tidak sanggup untukku mendengar kata-kata doktor selepas itu...Saya harap en.Hafiz dapat sabar dan tabah menerima kenyataan ini...Tidak semena-mena air mataku berderai laju..tiada dayaku lagi untuk menahannya...Ya Tuhan,mengapa seberat ini ujianMu buat hamba yang lemah ini.

Kakiku melangkah longlai.Wajah asma ku tatap dalam-dalam.Sepi tanpa nafas.Penuh hiba.Tangannya ku genggam erat.Berada dalam darjah suhu kepanasan tubuhnya ketika aku memeluk eratnya semalam masih lagi ku terasa.Ya Allah,mengapa terlalu sekejap bahagia yang Kau berikan padaku bersamanya???

Aku mendukung anakku...Perempuan...Abang,nanti kalau anak kita lelaki,abang namakan dia Zainal Abidin tau.Kalau anak kita perempuan,abang namakan la dia Ummu Sarah...kata-kata asma bermain-main ditelingaku...Ya Allah!!!air mataku mengalir laju..aku tidak mampu untuk menahan perasaan piluku..air mataku memang terlalu murah untuk asma..sedari dulu lagi..hinggalah saat ini...Asma,satu-satunya isteri yang amat ku sayangi...satu-satunya insan yang benar-benar sabar dengan kerenahku.Dia terlalu sabar...Apa saja sikapku,rungutanku,marahku...segala-galanya...dia akan hadapi dengan penuh hikmah...Tidak mungkin ada lagi pengganti sepertinya..terlalu sukar...

.................................................................................

7 tahun telah berlalu...Ummu Sarah,anak perempuanku ini menjadi pengubat rinduku pada asma.Amanah Allah yang paling berharga buatku...Abi...abi...mana ummi?kenapa sampai hari ni ummi tak nak jumpa kita..ummi marah kita ye abi???Ya Tuhan,sungguh benar-benar hatiku terusik dengan soalan anak kecilku ini...puteriku sayang,kau masih terlalu kecil untuk mengetahui hakikat ini...masih terlalu kecil sayang...

Abang, nanti asma nak anak-anak kita semuanya jadi penghafaz al-Quran,macam ayahnya...kata-kata asma akan sentiasa ku genggam...erat-erat...puterimu ini adalah benih dari perutmu...kau yang menanggung deritanya selama 9 bulan 11 hari...akan ku bajai benih ini dengan penuh kesabaran..akan ku berikan padanya didikan dari rumah kenabian...Puteri kita bersama...hadiah Allah...akan ku peliharanya...atas namamu asma...atas nama cintaku...pada seorang wanita bernama...asma....

Tamat..........

No comments:

Post a Comment